| |

© Horizon /1
|
|
|
| WV-Nr. |
|
|
| Titel (title) |
|
|
| Technik (technique) |
|
|
| Format (medium) |
| Beta SP, PAL, 4:3, Farbe (colour), stereo |
|
|
| Entstehungsjahr (year of production) |
|
|
| Entstehungsland (country of production) |
|
|
| Maße/Länge (size/length) |
|
|
| Mitwirkende/Partner (assistent/partners) |
| TU M’ – And the Magical Mystery Orchestra (Track: In the car) |
|
|
| Unterstützt durch (supported by) |
|
|
| ------- |
|
|
| Auflage (Edition) |
|
| Preis (prise) |
|
| Signatur/Dating/Bezeichnung (signature/dating/designation) |
|
|
| Standort (location) |
|
|
| Besitz (courtesy) |
|
|
| ------- |
|
|
| Ausstellungen (exhibitions) |
| • Closeness, E:vent, London, GB 2005 • Black Box, Galeria SOLAR, Vila do Conde, P 2006 |
|
|
| Festivals (festivals) |
| • Kill Your Timid Notion, Edinburgh 06, Dundee, GB 2006 • Viper 2006, Internationales Medienkunstfestival, Basel, CH 2006 • Remixed, 14th Festival Int. de Curtas, Vila do Conde, P 2006 • GAK Gesellschaft für aktuelle Kunst, Bremen, D 2005 • I am a rock, I am an island, Kunstraum Innsbruck, Innsrbuck, A 2005 • Lange Nacht der Kölner Museen, Köln/Cologne, D 2006 • National Museum of Women - 20 years anniversary festival, Washington DC, USA 2007 • 49. Film Festival, London, GB 2005 • Avanto Helsinki Media Art, Helsinki, FI 2005 • Artimage, Graz, A 2005 |
|
|
| Vertrieb (distribution) |
|
|
| Literaturnachweis (reviews) |
|
|
| Schlagworte (keywords) |
|
|
| Lizenzvertrag/Archiv (licence contract/archive) |
| medien.kunst.tirol (DVD: Radiostation, 2006) |
|
|
| Verkauf/Vergabe 1 (selling/disposal 1) |
|
|
| Verkauf/Vergabe 2 (selling/disposal 2) |
|
|
| Verkauf/Vergabe 3 (selling/disposal 3) |
|
|
| Verkauf/Vergabe 4 (selling/disposal 4) |
|
|
| Verkauf/Vergabe 5 (selling/disposal 5) |
|
|
| ------- |
|
|
| Beschreibung - D (description german) |
| Horizont einer Stadt. In heftigen Bewegungen, einmal nach links, einmal nach rechts, wird der Horizont abgefahren, abgetastet, abgesucht, dann die Bewegung abrupt gestoppt, wieder akzeleriert, in den Stadtkörper hineingezoomt. Jedoch: Die Stadt wird nicht sichtbar, sie verharrt unerkennbar hinter dem Bild. Es ist die Wahrnehmung eines Apparates, der in zahllosen Versuchen etwas erfassen, erkennen und vielleicht verstehen will, die scheitert.
Der apparative Blick wird systematisch durch sich selbst behindert, sein elektronisches Bildfeld unterliegt Störungen des Materials, Frequenzstörungen, Rauschen, ein Ausreißen der Information. Zudem ist er gänzlich unscharf, lässt sein Motiv bloß erahnen.
Diese Fehler, dieses Auslassen und Verhindern, sie gestalten, sie formen das zu Sehende, das vage Abbild. Sie machen aufmerksam auf den Apparat selbst, lassen seine Präsenz spüren, sein optisches Ungenügen, seine Bilddifferenz ist zugleich sein ästhetisches
Projekt. Vielleicht lässt sich das Shannon’sche Informationsentropiegesetz anwenden: Ein Maximum an Information bedingt/gestaltet ein Maximum an Störung. Der peilende Ton kennt gleichfalls nur zwei Zustände, schnell und punktierend. Er scheint das Bild und seine Suche voranzutreiben, ohne Erfolg. Wenn gegen Ende die Bewegung verlangsamt und die verschleierte Stadt sich beinahe zur Gänze in ein diffuses Grau auflöst, mag die eigene Wahrnehmung eine gewisse Beklemmung befallen ob der Unsicherheit darüber, wer denn nun tatsächlich versucht hat, etwas zu erkennen.
(Marc Ries) |
|
|
| Beschreibung - E (description english) |
| A city’s horizon. In violent movements, first left, then right, a pan across the horizon, it is scanned, searched, the movement stops abruptly, then accelerates, zooming into the city’s core. But the city does not become visible, remaining unrecognizable behind
the image. This is the perception of an apparatus making innumerable attempts to capture, recognize and possibly understand, all of which fail. The gaze of the apparatus systematically obstructs itself, its electronic field of view is subjected to interference from the material, frequency interference, static, an absence of information. In addition, the picture is extremely fuzzy, making no more than a mere guess at the motif possible.
These errors, this omission and obstruction, they create, give shape to the subject, the vague representation. They call atten-tion to the apparatus itself, make its presence tangible, its optical inadequacy, its visual difference is at the same time its esthetic project. Shannon’s law concerning entropy and information may be applicable: A maximum of information entails/creates a maximum of interference. Likewise, the peeping sound is familiar with only two states, fast and dotted. It seems to drive the image and its search on, in vain. When the movement slows near the end and the veiled city almost completely dissolves into a diffuse grey, the viewer’s own perception may be overcome with a certain uneasiness, a product of the uncertainty felt when wondering who made an attempt to recognize something.
(Marc Ries; Translation: Steve Wilder)
|
|
|